Historien om Grand Banks 1962 – 1975
Mellan 1956 och 1975 byggde American Marine några av de vackraste träbåtar världen någonsin skådat i sina båda varv i Hong Kong respektive Singapore. Att dessa träbåtar fortfarande finns runt om i världen idag är ett bevis på kompetensen hos de människor som byggde dem och dess ägare som kärleksfullt vårdar dem. Sonen till en av båtbyggare som varit med från början berättar här om sin far och de båtar som setts byggas sen barnsben. Han är själv lycklig ägare till en GB. Här är historien om hur dessa båtar byggdes och pionjärerna som byggde dem och som också byggt grunden för den moderna fritidsbåtindustrin.
Robert Newton, en amerikan som arbetat i olika länder i Asien, startade 1962 ett båtvarv vid namn American Marine tillsammans med sina söner i Hong Kong.
Efter att ha byggt denna första båt, hyrdes två tunnland mark med 475 meter strand för 100 dollar. På den tiden fanns inte någon väg dit och endast två små hus, men man expanderade snart
och blev ett riktigt båtvarv, där de första Grand Banks och Alaska byggdes i trä.
Skroven byggdes upp-och-ner, där spanten byggdes på loftet – till vänster på bilden -, därefter sattes de på en stålram och som placerades ovanpå kölen, varpå man kunde sätta bordläggningen på spanten. Rekordet var att man en gång hann beklä en GB 36:a på en dag och man hävdade att man kunde bygga en färdig GB 42 på 28 arbetsdagar.
Denna bild, med berättarens far, är från Junk Bay Boatyard 1972. De två produktionslinjerna till vänster var för Grand Banks 42. Den till vänster är en av de sällsynta Grand Banks 42 Europa byggda i trä. I dessa produktionslinjer kunde sex 42:or byggas i taget. Produktionslinjerna för Alaskan 55 och Grand Banks 48 dolda bakom fadern. Grand Banks 50 byggdes på en produktionslinje till vänster om denna bild.
År 1972 hade produktionen av Grand Banks 32 och 36 flyttat till Singapores båtvarv som öppnades 1969. Lägg märke till alla bygg-nader hade denna långa rektangulära form eftersom de var avsedda för löpandeband produktion. Varje linje sattes upp för en båtmodell och varje båt startade på baksidan av det löpande bandet där kölen lades. Allteftersom byggandet fortskred, flyttades båtarna mot havet och sjösattes genom att glida på parallella träskenor. Båtarna förtöjdes vid flytdockor och inredningsarbetet färdigställdes här. Efter detta förtöjdes båtarna utanför i väntan på att skeppas över hela världen.
Här visas hur skrovet på en Grand Banks 32, 36 och 42 i trä byggdes upp och ner. Efter att spanten var klar vändes den med rätt sida upp, flyttade till monteringslinjen där bordläggningen byggdes. Om du tittar noga, kan du se Flybridgen på en tredje båt längre ner på löpande bandet. Titta även på de primitiva verktyg denna arbetare hade till sitt förfogande: en vinkelhake, en yxa, ett stämjärn. Toppmoderna på den tiden, antar jag.
En annan historia som berättaren inte visste om det var sant eller inte när han först hörde genom en gammal Grand Banks ägare att anledningen till att Grand Banks har parkett-golv i sina båtar var att man ville hitta ett sätt att utnyttja alla de små bitar av trä blev kvar efter byggandet. Den kinesiska arbetskraften var billig och som ett resultat av detta har vi nu vackra parkettgolv i vår Grand Banksbåtar. Denna historia har senare bekräftats av Whit Newton. Tidigare använde man bitarna till att grillning av mat
Om vi tittar tillbaka på Hong Kong varvets historia, berättaren gillar att fokusera uppmärksamheten på de två produktions-linjer som han minns bäst. Om du äger en trä Grand Banks 42 i trä, var det här de två produktionslinjer fanns där din båt föddes. Hong Kongs båtvarv, och den gamla amerikanska Marine, förmodligen var vid sin guldålder under perioden från 1969 till 1973. Fler än 1000 personer arbetade på denna anläggning varje dag och man fick lov att involvera ett bussbolag för att ta arbetarna till detta avlägsna båtvarv. Under den tiden producerades en helt ny Grand Banks 42 från en av dessa linjer nästan varje vecka. Och sist men inte minst, Grand Banks 42 visade det sig skulle bli den mest populära lyxtrålare i historien. Mer än 1500 av dem skulle byggas så småningom. Många gamla medarbetare säger att American Marine förmodligen var på toppen av sin lönsamhet i slutet av 1960-talet. John och Whit hade stora planer för företaget. De ville utöka produktionskapaciteten och så småningom göra företaget till ett publikt företag via en börsintroduktion på den amerikanska aktiemarknaden. Problemet med deras expansionsplan var bristen på mark i Hongkong. Lyckligtvis fick de mark av Singapores regering. När Singapores båtvarv öppnades 1968, flyttades endast Grand Banks 32:ans produktionslinje från Hong Kong, men 36:an flyttades strax därefter.
Betydelsefulla personer under den första eran av American Marine
Här är en bild av American Marine s medgrundare John Newton till höger. Personen till vänster var Chuck Hovey, en av de bästa Grand Banks försäljare någonsin. Chuck smeknamn var “Once a Week Chuck” som legenden sade kunde han sälja en ny Grand Banks varje vecka och han en gång sålde 100 båtar på ett år.
När American Marine bytte sin produktion till glasfiber gjorde dom det utan att först berätta det för sina återförsäljare. Som en överraskning, de berättade inte för När Chuck fick se den första båten, talade man inte om att den var av plast innan han såg den första. Efter provturen frågade John Newton helt enkelt: “Chuck, vad tror du?” Chuck blev lite förvånad över frågan och sa. “Ja, det är en Grand Banks.” “Du flög mig runt hela världen för att se detta?” Då levererade John Newton en riktig ”punch line”: “Det är glasfiber, Chuck.” Chucks ansikte bara föll ihop som att han inte kunde tro det. Chuck äger nu Chuck Hovey Yachts med sin son Brian på Newport Beach. De har också kontor i Seattle och San Diego.
Många Grand Banks entusiaster tror att Grand Banks 42 Europa-modellen infördes efter att American Marine hade bytt Grand Banks 42 till glasfiberproduktion 1973, men dettas är inte sant. Denna sida från tidningen American Marine News ((V6, N3) visar Grand Banks 42 Europa-modellen introducerades första gången 1972.
Under tiden fortsatte produktionen av Grand Banks 48, Grand Banks 50 och Alaska serien med sitt upphöjda pilothouse att tillverkas i trä i Hong Kong Produktion av dessa stora träbåtar skulle fortsätta fram till 1975 när den gamla Amerikan Marine ansökt om konkurs och stängde detta legendariska Junk Bay båtvarv. Grand Banks 48, Grand Banks 50 och Alaskamodellerna byggdes aldrig i trä i Singapore.
Fotografen fångade här – från vänster till höger – en Alaskan 55, en Grand Banks 50, en Admiralty 50, och en Alaskan 49, de största och finaste träbåtar American Marine hade att erbjuda, allt i rad
Alaskan 46 var den första Raise Pilote Houses-båten som byggdes av American Marine. Den ritades av Arthur DeFever, en utomstående marinarkitekt som varvet anlitat speciellt för detta projekt. Efter det ritades alla Alaskans av varvets egen marinarkitekt Bob Dorris.
Bob Dorris var konstnär. Båtarna han ritade var vackra. Här är en bild av Alaskan 49 med ett snyggt böjd förskepp. Han ritade även de första glasfiberbåtar varvet byggde, Laguna, en snabb motorbåt som gjorde 30 knop. American Marine bytte sedan produktionen av Grand Banks 32, 36 och 42 till glasfiber 1973. Alla glasfiber Grand Banks byggdes i Singapore. De större Grand Banks och Alaskans fortsatte att byggas i trä fram till 1975 och konverterades aldrig till glasfiber. p.g.a. konkursen.
Till skillnad från sina mindre kusiner, Grand Banks 32, 36 och 42, var de större Grand Banks och alla Alaskans skrov inte byggda upp och ner. De byggdes med rätt sida upp och det första steget var läggning av kölen. På den här bilden var arbetarna på golvet redo för utläggning av kölen av en Grand Banks 48.
Den katastrof som stod för dörren såg man inte komma, förmodligen ingen på American Marine såg den analakande stormen vid horisonten. Men stormen kom i form av oljeembargot som varade från oktober 1973 till mars 1974. Det högt belånade amerikanska varvet återhämtade sig aldrig från detta och i maj 1975 ansökte American Marine om konkurs. Newtons tvingades avgå och Junk Bay båtvarv samt alla amerikanska Marines dotterbolag stängdes.
1975 markerade slutet på Newtons dynasti och början av Livingstondynastin och vi alla är skyldiga Mr Bob Livingston ett stort tack för att hålla Grand Banks dynastin levande och frodas.
Singapore båtvarv såldes så småningom till en ny investeringsgrupp som leds av företagets controller vid den tiden, Mr Bob Livingston.